Hur ser åttondeklassare på IT i hemmet år 2025?

Innan påsklovet duellerade nio skollag från åttan i tävlingen Next Up på Universeum. Uppgiften var att tänka ut och presentera innovativa IT-lösningar för nutid och framtid. Stod ut med kreativ höjd gjorde Assaredsskolans lag där tre tjejer visualiserade klassens briljanta idéer för IT i hemmet – och kom trea!

Det har varit superkul, skrattar Teodora Maric i bronslaget från Kortedala, vi har lärt oss om nya tekniker, att korta ner och sammanfatta grejor. Sedan har hela klassen fått besöka företag och träffat DataTjejer så man bara blev så inspirerad. Jag kanske ska jobba med IT i framtiden, eller bli journalist, eller forskare.

Tävlingen Next Up, som bygger på samverkan mellan skolor och företag, ger åttondeklassare chansen att upptäcka möjligheterna till studier och jobb inom IT. Med verklighetsbaserade case, framtagna av tävlingens partners, får de lära sig tänka, samarbeta, tävla, presentera och under resans gång träffa representanter från framförallt IT-branschen.

Elever från Assaredsskolan i Kortedala och Lindåskolan i Billdal tog sig an problemlösningen hur IT kunde främja lärande, trygghet och samvaro i hemmet. Året var 2025 och de skulle tänka sig att de byggde ett bostadshus i Göteborg och sedan beskriva en vanlig dag i en lägenhet.

– Vi tänkte på hållbarhet socialt när vi beskrev vår dag, att IT inte får bli en barriär mellan familjemedlemmar och generationer. Samtidigt ska vårt hus i framtiden vara ett komplement till skolan. Ny teknik spelar då en viktig roll och vi riktade in oss på nanoteknik, berättar Hanna Ibrisagic från Assaredsskolan.

Med hjälp av nanoteknik ska de boende i Assaredsskolans framtidshus kunna göra allt från att styra hela lägenheten via KNX-teknik och en Interactive Tabletop, till att scanna av jobb- och skolväskan så att inget glöms på vägen till skolan och jobbet. På kroppen ska en gel av nanoteknik kunna fästas som larmar av och visar tiden när man går hemifrån.

Nanoteknikgelen ska även styra kalendern och lägenhetens smarta säng, så att temperaturen anpassas individuellt och man somnar lagom varm och vaknar utvilad nästa dag. Klass 8 i Assaredsskolan undersökte inte bara nanoteknikens möjligheter utan hade även gjort en konsekvensbeskrivning av dess nackdelar idag:

– Problemet är att nanotekniken kan ta sig in i kroppen och förstöra alveolerna. Det måste vi hitta en lösning för, en kan vara att nanopartiklarna görs av ett ämne som vid kontakt med blod löses upp och blir till socker, förklarar Sofia Renman som helst inte jobbar enbart med IT efter hon har gått klart skolan:

Nej, jag funderar mer på om jag kan bli stadsplanerare kanske, eller byggnadsingenjör. Kultur och gamla hus intresserar mig.

Inför framträdandena på finaldagen fanns experter inom IT- och marknadsfrågor från IT-bolag samt Bostads AB Poseidon, för att peppa och hjälpa eleverna att vässa sina presentationer. I juryn satt även Emma Axelsson som arbetar med bredbandslösningar för Framtidenkoncernen till vardags – och har skrivit ett av casen och följt projektet från start.

– Vi ser det som mycket positivt att vara med i sådana här sammanhang, som bostadsföretag bland IT-bolagen. Vår verksamhet, liksom alla bolags, utvecklas ju hela tiden och inte minst med den digitala teknikens utveckling. Samtidigt kan vi träffa unga tjejer och killar och visa dem att det finns spännande utmaningar och en framtid inom fastighetsbranschen, berättar Emma Axelsson.

Lindåsskolan i Billdal hade dagens längsta lista av lösningar. En e-PT skulle koppla ihop situpsen och löp-passen hemma med idrotten i skolan, hemmet hade blivit röststyrt och Apples funktion Siri gammal, klok och solstyrd ­­– och kunde både sätta på musik, svara på frågor vid läxor och översätta. En smart garderob matchade outfits och skänkte dessutom automatiskt bort kläder som inte använts på ett år. Livebion med 4D-funktion samt rullband med olika struktur mot fotsulan lät dig uppleva vilken plats du önskade.

Lindåsskolans lag gjorde en mycket bra presentation och hade dessutom flera intressanta energilösningar i sitt förslag. Bland annat kring hus byggda i vatten och hemmagym som genererade fossilfri energi, säger Emma Axelsson.

Vilka vann hela klabbet då? Jo, på andraplatsen i Next Up Väst 2016 kom Frillessåskolan som ville förena alla världen skolor, starta digitala arbetsplatsen Helpdesk och utveckla en MiniBrain som känner av dina tankar. Vinnarna blev Almåsskolan i Lindome som belönades med en check på 15 000 kronor för sin nyskapande Touchbänk och klart röda linje genom allt material.


VILL DU VETA MER?

Gå in och läs om alla casen och tävlingen på nextup.se.


BEDÖMNINGSKRITERIER

Bidrag bedömdes utifrån hur lagen förstått och tagit sig an problemställningen, gjort research och kommit med nya, innovativa och genomtänkta lösningar. Källorna man använt för informationssökning skulle vara relevanta, tydliga och tillförlitliga.


JURYNS MOTIVERING TILL ASSAREDSSKOLANS BRONS

”En vågad positiv vision om framtiden som omfamnar samhället i stort. Tittar på problem i vardagen idag men siktar på lösningar i framtiden. Väl genomförd informationssökning med tanke på konsekvenser.”


VILL DU VARA MED OCH TÄVLA ELLER BIDRA MED ETT CASE?

Next Up genomfördes för första gången 2014 och är ett strategiskt initiativ från IT & Telekomföretagen, som syftar till att långsiktigt inspirera unga människor, i synnerhet tjejer, till studie- och yrkesval som leder till en framtid inom IT-sektorn.

Läs mer på nextup.se.


DELTAGANDE SKOLOR NEXT UP VÄST 2016:

Almåsskolan , Assaredsskolan, Frillesåsskolan, Johanneberg Elyseum, Kvarnbyskolan, Lindåsskolan, Streteredsskolan, Toråsskolan och Vittra Forsgläntan.


DELTAGANDE CASE-FÖRETAG OCH PEPPANDE EXPERTER:

Case-företag: Ericsson, AB Framtiden, Hogia, Cybercom, IBM och Volvo. Peppande experter: Sigma, Ius Innovation, Västtrafik, Cap Gemini, Tripnet, IP-Only, Lindholmen IP samt Bostads AB Poseidon.