Framtiden

Tillbaka

Städtavlorna som ger gott humör i tvättstugan

Små, enkla lösningar kan ge stor effekt. Bostads AB Poseidons hyresgäster i Angered gav 20 enheter högre betyg för ordningen i tvättstugorna efter att städtavlor satts upp och nu sprids idén över landet.

Det hela började faktiskt med distriktchefen Janne Nilssons snickarboa. En dag tröttnade han på oordningen och hängde upp och ritade konturer på sina verktyg på en vägg.

– Det borde man kunna göra med städredskapen i våra tvättstugor. Där kan ju borstar ibland få fötter och hur lätt är det att städa när inte redskapen finns på plats, sa han till kollegan och förvaltaren Per Olsson som tog tag i saken.

Per Olsson lät tillverka och sätta upp pedagogiska tavlor inne i Poseidons alla tvättstugor i Angered – och med det blev det dokumenterad ordning på torpet. På en hundragradig skala höjdes nöjdheten i tvättstugorna med 20 enheter. Anmärkningsvärt högt, eftersom normala höjningar efter åtgärder kan ligga på en halv procent.

– Idag funkar det i tvättstugorna och hyresgäster retar inte upp sig. För det mesta finns alla städredskapen på plats när man ska städa upp efter sig. Och hyresgästen ser direkt om något redskap fattas och kan gå och fråga grannen som tvättade innan eller kontakta Poseidons miljövärd.

Nu sprids idén om den pedagogiska städtavlan över landet. Inom egna bolaget Poseidon används den på fler distrikt samt att både koncernen AB Framtiden och de som gör själva hyresgästundersökningen, AktivBo, har uppmärksammat och spridit lösningen.

– Det är väldigt roligt. Det ringer fastighetsbolag hela tiden som vill kopiera vår idé för bättre stämning i tvättstugorna. I det ingår även en tydlig skyltning utanför tvättstugan samt att vi har hyresgäster som ansvarar för tillsynen av vissa tvättstugor mot en hyresreduktion. Målet är att via nolltolerans mot oordning skapa trivsel och trygghet, säger Janne Nilsson.