Framtiden

Tillbaka

Digitala tjänster i framkant när Poseidon lanserar ny webb

Poseidons nya webbplats lanserades den 4 oktober. Förutom att den är mobilanpassad och fått ny design innehåller den en rad nya tjänster där hyresgästerna själva kan utföra ärenden hemifrån med hjälp av BankID.

– Utgångspunkten har varit att göra det enkelt att göra det man vill där man befinner sig. Det mobila surfandet har ökat stort och idag förväntar man sig inte att behöva skriva ut blanketter, köpa frimärken eller passa besökstider för att till exempel säga upp ett avtal, säger Sofia Swärd, ansvarig för Poseidons nya webb.

När hyresgästen själv kan utföra ärenden på webben och signera digitalt innebär det inte bara att ett antal blanketter kan läggas till återvinningen. Det förenklar dessutom en mängd situationer, till exempel att säga upp en lägenhet när kontraktsinnehavarna befinner sig på olika platser.

P-platser – digitalt och för alla
Lediga lägenheter och p-platser har sedan länge visats på webben. Nu går det dessutom att både teckna nya och säga upp avtal för p-platser direkt på webben.

– Att signeringen sker digitalt gör att uthyrningen av p-platser blir helautomatiserad och går betydligt snabbare. För att underlätta uthyrningen har vi ritat upp kartor där varje enskild p-plats är markerad, berättar Sofia Swärd.

Lediga parkeringsplatser är först sökbara för hyresgäster i närområdet, därefter för alla Poseidons hyresgäster. Finns inte intresse bland hyresgästerna kan även utomstående som registrerat sig på Poseidons webbplats söka och skriva avtal för parkeringar.

Bilder förenklar kommunikationen
Även felanmälan via webben är en tjänst som funnits länge. På nya webben kan hyresgäster välja att ladda upp en bild av problemet istället för att beskriva det i ord. En förenkling både för den som inte är bevandrad i fastighetstermer och för den som har svårt att skriva svenska.

Fler tjänster på gång
Successivt kommer fler nya tjänster att läggas till, bland annat ska man kunna ansöka om andrahandsuthyrning, direktbyte och autogiro med hjälp av BankID.

Om Poseidon nya webbplats

  • Lanserades 4 oktober på www.poseidon.goteborg.se
  • Nya tjänster är bland annat digital signering av avtal för p-platser, möjlighet att säga upp hyresavtal via BankID och möjlighet att bifoga bilder till felanmälan.
  • Successivt under hösten läggs ytterligare tjänster till då hyresgäster kan ansöka om andrahandsuthyrning, direktbyte och autogiro med hjälp av BankID. Även bokningsschema för gästlägenheter läggs upp på webben.
  • Sedan tidigare kan hyresgäster söka lägenhet på Omflyttningsplatsen, boka tid i tvättstugan, få meddelanden från sitt bostadsområde och följa sina hyresbetalningar via Mina sidor.
  • Designkonceptet är gjort av NetRelations i Göteborg. Interaktionsdesign samt utveckling i publiceringsverktyget WordPress är utförd av FAST2.

För mer information,
kontakta gärna Sofia Swärd, webbansvarig Poseidon, tel 031-332 10 50, sofia.sward@poseidon.goteborg.se

.