Vi bygger det hållbara samhället för framtiden

Som en av Sveriges största fastighetskoncerner arbetar vi varje dag med att utveckla boendet i Göteborg. Vi vill skapa hållbara, trygga miljöer där människor trivs och vill leva.

Framtidenkoncernen är en fastighetskoncern som ägs av Göteborgs Stadshus AB som ingår i Göteborgs Stad och omfattar bostäder, fastighetsförvaltning, produktion av nya bostäder och störningsservice. Vi tillför, erbjuder och utvecklar bostäder åt olika typer av bostadskonsumenter, ger de boende inflytande över sin bostad och dess närmaste omgivning samt möjlighet att utveckla sin egen välfärd. I Framtidenkoncernen ingår Framtiden Byggutveckling, Poseidon, Bostadsbolaget, Familjebostäder, Gårdstensbostäder, Egnahemsbolaget  och Störningsjouren. Vi har cirka 72.000 lägenheter i Göteborg. Det innebär att var fjärde göteborgare bor hos oss. Vår ambition är att successivt nå en produktion om 1 400 färdigställda bostäder per år. Samtidigt arbetar vi för att öka integrationen och välfärden i våra bostadsområden och att minska påverkan på miljön.

Läs mer

Stäng

Vi bygger framtidens Göteborg

”Vi bygger det hållbara samhället för framtiden”. Så lyder vår vision. Framtidenkoncernen finns till för göteborgarna. Våra hyresgäster ska trivas, ha en meningsfull tillvaro och leva i goda livsmiljöer.

”Vi bygger det hållbara samhället för framtiden”. Så lyder vår vision. Framtidenkoncernen finns till för göteborgarna. Våra hyresgäster ska trivas, ha en meningsfull tillvaro och leva i goda livsmiljöer. Våra medarbetare gör ett fantastiskt jobb varje dag och det skapar förutsättningar för ett hållbart Göteborg idag och i framtiden. Varje ord i vår vision definieras: Vi – alla medarbetare, Göteborgs Stad, hyresgäster, akademin och partners. Bygger – nytt, förädlar och förvaltar bostäder, lokaler, torg och parkeringar. Hållbara samhället – socialt, ekologiskt och ekonomiskt. För – göteborgarna, regionen, potentiella hyresgäster och kunder. Framtiden – utveckling för ett attraktivare Göteborg.

Läs mer

Stäng

Vi bidrar till ökad välfärd

Vi finns för att utveckla och stärka Göteborg som bostadsort och regioncentrum. Vi skapar affärsmässig samhällsnytta, utvecklar bostäder och bidrar till trygghet och trivsel. Vi bidrar till ökad välfärd.

Vi finns för att utveckla och stärka Göteborg som bostadsort och regioncentrum. Vi skapar affärsmässig samhällsnytta, utvecklar bostäder och bidrar till trygghet och trivsel. Vi bidrar till ökad välfärd.

Vår affärsidé
Framtidenkoncernen skapar affärsmässig samhällsnytta och är en strategisk aktör i syfte att stärka Göteborg som bostadsort och regioncentrum.

Framtidenkoncernen ska tillföra, erbjuda och utveckla bostäder åt olika typer av bostadskonsumenter.

Framtidenkoncernen ska bidra till trygghet, trivsel och service och ge de boende inflytande över sin bostad och dess närmaste omgivning samt möjlighet att utveckla sin egen välfärd.

Läs mer

Stäng

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vill du prenumerera på vårt koncerngemensamma digitala nyhetsbrev?

Vill du prenumerera på vårt koncerngemensamma digitala nyhetsbrev? Här får du information om mycket av det som händer i Sveriges största allmännytta.

Klicka här för att anmäla dig!

Läs mer

Stäng

Dotterbolag & organisation

VÅRA DOTTERBOLAG

I Framtidenkoncernen ingår Framtiden Byggutveckling, Poseidon, Bostadsbolaget, Familjebostäder, Gårdstensbostäder, Egnahemsbolaget och Störningsjouren. Framtidenkoncernen ägs av Göteborgs Stadshus AB som ingår i Göteborgs Stad. Det finns mycket erfarenhet och kunskap hos våra dotterbolag och tillsammans utvecklar och bygger vi Göteborg.

STYRELSE SAMT DAGORDNING OCH PROTOKOLL

Här hittar ni dagordning och protokoll.
 .  .
..
Ordinarie ledamöter Framtiden:
Kjell Björkqvist (L) ordf.Stefan Svensson (M) 1:e v ordf.
Roger Höög(V) 2:e v ordf.
Anna Jivén (S)
Jan Jörnmark (D)
Martin Nilsson (MP)
Bernt Sabel (S)
Erik Woxlin (KD)
Andreas Sjöö (S)
Suppleanter:
Susanne Wirdemo (M)
Tamara Nesic (S)
Johan Svensson (V)
Tove Krabo (D)
Daniel Augustsson (C)Gunnar Ekeroth (MP) 
Ordinarie arbetstagarrepresentanter:
Ulla Berg (PTK)
Per Olsson (PTK)
Simon Kappelmark (LO)
Jan-Olov Isacsson (LO)..
Arbetstagarsuppleanter:
Viveca Bertelsen (PTK)
Niclas Blomnell (LO)
Lekmannarevisorer:
Bengt Bivall (V)
Lars-Ola Dahlqvist (S)

..
Lekmannarevisorssuppleanter:
Gun Cederborg (V)
Birgitta Adler (S)

..
Auktoriserad revisor:
Karin Olsson
Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB
   
Framtiden Byggutveckling
Ordinarie ledamöter:
Terje Johansson
Michael Pirosanto
Camilla Hallquist
Mikael Dolietis
Lekmannarevisorer:
Lars-Ola Dahlqvist (S)
Lars Bergsten (M)
Auktoriserad revisor:
Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB

KONCERNLEDNING

tf VD och koncernchef Förvaltnings AB Framtiden
Martin Blixt 
tf VD Framtiden Byggutveckling AB
Anna Nordén
VD Poseidon
Lena Molund Tunborn
VD Bostadsbolaget
Kicki Björklund
VD Familjebostäder
Per-Henrik Hartman
VD Egnahemsbolaget
Mikael Dolietis
VD Gårdstensbostäder
Michael Pirosanto
VD Störningsjouren
Sofia Gärdsfors
 Kommunikationschef Förvaltnings AB Framtiden
Ann Törnblom

 

Finansiell information

Stäng

Stäng

Stäng

Policydokument

Våra policydokument

Förutom ägardokumentet utgör policydokument viktiga styrinstrument för verksamheten. Vi har koncerngemensamma policydokument beslutade av koncernstyrelsen och stadenövergripande policydokument som har beslutats av Kommunfullmäktige.

Policydokument antagna av koncernstyrelsen

 

Policydokument antagna av kommunfullmäktige och koncernstyrelsen

Policydokument som är antagna av kommunfullmäktige finns att läsa på goteborg.se

Press

Vi svarar gärna på frågor som rör vår verksamhet. Har du frågor om Framtidenkoncernen, kontakta i första hand våra kommunikationsansvariga. I nyhetsflödet ”Senaste nytt” till höger på sidan publiceras nyheter och pressmeddelanden från koncernen.


 Presskontakt

Ann Törnblom, Kommunikationschef, 0725-00 15 35 ann.tornblom@framtiden.se    

 


Vår logotyp Här finns logotyp för nedladdning i formaten: EPS, JPG, PNG och TIF samt vår grafiska manual. Framtiden-logotyper (ZIP-fil) Grafisk manual (PDF) Nyheter och pressmeddelanden publiceras också på MyNewsdesk

 

Följ Framtidenkoncernen

Lediga jobb

Nu ökar vi byggtakten! Vill du vara med?

Det händer mycket i vår bransch och rekrytering pågår löpande. Nedan listas lediga tjänster inom hela Framtidenkoncernen; moderbolaget, Framtiden Byggutveckling och övriga dotterbolag. Besök även dotterbolagens webbplatser för att vara säker på att du inte missar någon ledig tjänst. Har du frågor? Kontakta respektive kontaktperson för tjänsten du vill söka.

Aktuellt just nu

Personal till Fastighetsjouren

>

Trygghetskonsulenter – Natt

>

Redovisningsekonom till Förvaltnings AB Framtiden

>

Guider till Framtidens Fastighetslabb

>
Dela
Skriv ut
Ansök senast: 2019-04-14

Personal till Fastighetsjouren

Arbetsbeskrivning
Tycker du om att ge service och lösa akuta problem? Tycker du om att prata i telefon? Har du ett tekniskt intresse eller erfarenhet av kundservice?

Som medarbetare på Fastighetsjouren kommer du tillsammans med dina kollegor via telefon ta emot felanmälningar från våra kunders hyresgäster under jourtid. De huvudsakliga arbetsuppgifterna innebär att:

– Besvara, bedöma och rapportera felanmälningar och larm från våra kunders hyresgäster.

– Ge hjälp till självhjälp, det vill säga att stödja hyresgästen att själv kunna åtgärda lättare problem, styra icke akuta ärenden till ordinarie arbetstid samt om nödvändigt kontakta entreprenör för akut åtgärd.

– Rapportera och dokumentera information i våra datorsystem.

Vad kan vi erbjuda dig?
Fastighetsjouren erbjuder ett varierat arbete i en viktig funktion och tjänsten är ett vikariat. Arbetet är på 70% av heltid med schemalagd arbetstid på kvällar, nätter och helger. Vi sitter i fina lokaler i Gårda i centrala Göteborg.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har erfarenhet från teknisk kundtjänst, från fastighetsbranschen eller liknande.

Du är serviceinriktad och pedagogisk, tycker om att hjälpa kunder och har en god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift. Har du ytterligare språkkunskaper utöver svenska så är det en bra merit.

Det krävs datavana krävs då du jobbar i flera olika digitala system.

Ibland kan tempot bli högt så du måste kunna hantera flera pågående ärenden samtidigt.

Du är en bra lyssnare och kan ställa frågor till de som ringer för att ta reda på information om ärendet för att kunna ta beslut om rätt åtgärd.

Arbetsuppgifterna kräver ordning och reda så du behöver vara noggrann och strukturerad i arbetet.

Inom Störningsjouren värdesätter vi jämn åldersfördelning- och könsfördelning samt mångfald och ser gärna sökande med olika nationalitet och erfarenhet.

Övrig information
Då urvalsprocessen sker löpande är det viktigt att du skickar din ansökan så snart som möjligt.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser och annonsplatser.

Ansökningsinformation
Sista ansökningsdatum:2019-04-14
Referensnummer: A863437

Anställningsvillkor
Omfattning: Deltid
Antal tjänster:1
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning (vikariat)
Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse.

Kontaktpersoner
Tomas Wannerud:
Chef Fastighetsjouren
Telefon: 031-773 83 86
E-post: tomas.wannerud@storningsjouren.goteborg.se

Fackliga företrädare
Göran Åhman:
Unionen
E-post: goran.ahman@storningsjouren.goteborg.se


Om Störningsjouren i Göteborg AB

Störningsjouren står för trygghet!

På Störningsjouren är vi cirka 55 medarbetare och sitter i fina lokaler centralt i Focus-huset. Genom våra fem avdelningar erbjuder vi tjänster som skapar trygghet och säkerhet i Göteborgs bostadsmiljöer. Störningsjouren hjälper de boende i störande situationer, hela dygnet, vardag som helgdag, året runt och driver också ett förebyggande arbete. Vi utreder även vid misstanke om oriktiga hyresförhållanden samt erbjuder Fastighetsjour. Och slutligen, för att säkerställa en trygg och säker arbetsmiljö har vi en koncerngemensam säkerhetschef.

Våra kunder är bostadsbolag i koncernen, flera av de största privata hyresvärdarna och bostadsföreningarna i Göteborg. Vi har ett nära samarbete med socialtjänst, sjukvård och annat samhällsstöd. Utifrån ett hela-staden perspektiv och ett tydligt grannperspektiv bidrar vi till tryggare livsmiljöer i Göteborg.

Störningsjouren ingår som ett av sju dotterbolag i Framtidenkoncernen, en av landets största fastighetsägare. Framtidenkoncernen ägs av Göteborgs Stadshus AB som ingår i Göteborgs Stad.

 

 

 

Dela
Skriv ut
Dela
Skriv ut
Ansök senast: 2019-04-14

Trygghetskonsulenter – Natt

Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta för trygga och trivsamma bostadsmiljöer i sommar? Välkommen som semestervikarie på Störningsjouren.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består av att tillsammans med en kollega åka på akuta störningar och planerade tillsyner inom Göteborgs stad. Du kommer att ha kontakt med hyresgäster i hela Göteborg, Du kommer att skriva avrapporteringar från de ärenden ni har hanterat under arbetspasset.

Arbetstiden är schemalagd på kvällar/nätter under veckans alla dagar.

Du kommer att möta personer i många olika situationer och behöver därför ha lätt för att anpassa ditt bemötande.

Kvalifikationer
Du ska erfarenhet från tidigare arbete med människor. Som person är du stabil, trygg, lösningsorienterad och drivande.

Kommunikation är en stor del av din vardag vilket innebär att vi söker dig som är en god lyssnare, har lätt för att göra dig förstådd och stimuleras av att träffa människor.

Det är meriterande om du är flerspråkig.

Vi erbjuder dig ett jobb i händelsernas centrum, där du gör skillnad i många människors vardag. I ett nära samarbete med dina kollegor bidrar du till ett tryggare Göteborg och trivsamma bostadsmiljöer.

Störningsjouren värdesätter nyttan med mångfald och vi ser gärna sökande med olika nationalitet och erfarenhet.

Övrig information
Urval sker löpande så tveka inte med din ansökan.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser och annonsplatser.

Ansökningsinformation
Sista ansökningsdatum:2019-04-14
Referensnummer: A861839
Anställningsvillkor
Omfattning: Timavlönad
Antal tjänster:1
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning
Tillträde:Enligt överenskommelse.

Kontaktpersoner
Annika Öby:
Verksamhetschef
Telefon: 031-7738381
E-post: annika.oby@storningsjouren.goteborg.se

Fackliga företrädare
Göran Åhman:
Unionen
E-post: goran.ahman@storningsjouren.goteborg.se

 

Om Störningsjouren i Göteborg AB

Störningsjouren står för trygghet!

På Störningsjouren är vi cirka 55 medarbetare och sitter i fina lokaler centralt i Focus-huset. Genom våra fem avdelningar erbjuder vi tjänster som skapar trygghet och säkerhet i Göteborgs bostadsmiljöer. Störningsjouren hjälper de boende i störande situationer, hela dygnet, vardag som helgdag, året runt och driver också ett förebyggande arbete. Vi utreder även vid misstanke om oriktiga hyresförhållanden samt erbjuder Fastighetsjour. Och slutligen, för att säkerställa en trygg och säker arbetsmiljö har vi en koncerngemensam säkerhetschef.

Våra kunder är bostadsbolag i koncernen, flera av de största privata hyresvärdarna och bostadsföreningarna i Göteborg. Vi har ett nära samarbete med socialtjänst, sjukvård och annat samhällsstöd. Utifrån ett hela-staden perspektiv och ett tydligt grannperspektiv bidrar vi till tryggare livsmiljöer i Göteborg.

Störningsjouren ingår som ett av sju dotterbolag i Framtidenkoncernen, en av landets största fastighetsägare. Framtidenkoncernen ägs av Göteborgs Stadshus AB som ingår i Göteborgs Stad.

Dela
Skriv ut
Dela
Skriv ut
Ansök senast: 2019-04-07

Redovisningsekonom till Förvaltnings AB Framtiden

Arbetsbeskrivning
Tillsammans med ekonomi- och finanschef samt övriga kollegor på ekonomiavdelningen är du delaktig i sammanställning, analys och uppföljning av moderbolagets och koncernens resultat.

Du administrerar, genom din roll som back/middle-office, finansiella transaktioner, bistår också i arbetet med koncernens likviditetsprognoser och vid upprättandet av moderbolagets budget och prognos.

Du deltar i upprättandet av koncernredovisning i nära samarbete med koncernredovisningschefen och deltar i olika finansiella analyser och projektuppföljning.

Arbetet innebär också att bidra till finansiell riskhantering och deltagande i olika koncernövergripande projekt samt att bistå i att upprätta styrelsematerial, månadsrapporter och årsredovisning.

Kvalifikationer
Du är utbildad civilekonom eller motsvarande och har minst 2-5 års arbetslivserfarenhet. Vi ser gärna att du har erfarenhet från bank eller treasury verksamhet och/eller erfarenhet från fastighetsbranschen. Tidigare erfarenhet av koncernredovisning är meriterande.

Vi söker dig som gillar att ta ansvar och arbeta självständigt, såväl som i grupp. Du är intresserad av finansiella instrument och drivs av att lära dig nya saker. Arbetet innebär även att hantera komplexa datamängder varför det är viktigt att du är strukturerad och noggrann och samtidigt kan arbeta effektivt. Att ha en god analytisk förmåga men samtidigt se helheten ses också som en viktig förmåga för att lyckas i tjänsten.

Eftersom arbetet innebär kontakter med personer på olika nivåer inom organisationen är det viktigt att du har ett serviceinriktat förhållningssätt och god samarbetsförmåga.

Vi ser det som en självklarhet att du har mycket goda kunskaper i MS Excel och Powerpoint och ser som meriterande om du har arbetat med Agresso, Cognos och Hypergene tidigare.

Vi erbjuder dig möjligheten att bli en del av den spännande utvecklingen inom Framtidenkoncernen. Du får möjlighet att påverka bolagets utveckling och verka ur ett brett samhällsperspektiv som bidrar till både din egen och stadens utveckling.

Vill du arbeta i Sveriges största allmännytta, en bostadskoncern som präglas av ett starkt socialt ansvarstagande och ett tydligt kundfokus? Vänta inte med din ansökan då urval och intervjuer sker löpande.

Ansökan
Sista ansökningsdatum: 2019-04-07
Referensnummer: A858150

Anställningsvillkor
Omfattning: Heltid
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Kontaktperson
Lars Just: Ekonomichef
Telefon: 031-773 75 57
Mobil: 0728-55 65 04
E-post: lars.just@framtiden.se

Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför kontakt med säljare av rekryteringstjänster.

Varmt välkommen med din ansökan!

 

Om Förvaltnings AB Framtiden
Framtidenkoncernen är Sveriges största allmännytta och ägs av Göteborgs Stad. Förvaltnings AB Framtiden är moderbolaget och genom bostadsföretagen Poseidon, Bostadsbolaget, Familjebostäder och Gårdstensbostäder förvaltar och ansvarar Framtidenkoncernen för 72 500 lägenheter i Göteborg. I koncernen ingår också Egnahemsbolaget, Framtiden Byggutveckling och Störningsjouren. Koncernens huvuduppdrag är att bygga 14 000 nya bostäder fram till 2028, renovera befintligt bestånd varsamt och långsiktigt hållbart samt öka insatser och aktiviteter för att stärka våra utvecklingsområden.

Koncernen ska genom ett medvetet och aktivt agerande på Göteborgs bostads- och fastighetsmarknad, vara en strategisk aktör i syfte att stärka Göteborgs roll som regioncentrum och stadens utveckling i övrigt. Bostäder och bostadsområden ska utformas och förvaltas på ett sådant sätt att de bidrar till en attraktiv bostadsmarknad i Göteborg. Framtidenkoncernen ska vara den aktiva spjutspets som staden behöver för att få en ökad integration och välfärd inom hela kommunen genom ett långsiktigt och hållbart förhållningssätt.

Koncernens fastighetsvärden uppgår till ca 95 miljarder och soliditeten ligger på 64%. Koncernens samlade upplåning är centraliserad till finansfunktionen på moderbolagets ekonomiavdelning. Avdelningen består av 7 personer och ansvarar huvudsakligen för business control, koncernredovisning och finans. Ekonomifunktionen leds av koncernens ekonomi- och finanschef.

Eftersom en av våra kollegor går vidare till en annan tjänst inom koncernen söker vi en redovisningsekonom.

Dela
Skriv ut
Dela
Skriv ut
Ansök senast:

Guider till Framtidens Fastighetslabb

Just nu söker Framtidens Fastighetslabb nya timanställda guider till vårt upplevelsecenter dit skolklasser, studerande och vuxna arbetssökande kommer och upplever fastighetsbranschen.

Fastighetslabbet drivs av Förvaltnings AB Framtiden, dvs allmännyttan i Göteborgs stad, och målsättningen är att få besökarna intresserade av branschen genom en rolig och lärorik upplevelse.

Vad innebär det att jobba som guide?

Du ska vägleda besökarna under deras besök på Framtidens Fastighetslabb och samtidigt berätta om fastighetsbranschen. Du kommer få en introduktion där du lär sig allt om fastighetslabbet och vad det innebär att hålla i ett pass samt göra övningar tillsammans med de andra guiderna.

Vi söker dig som:

– Är över 18 år och vill ha ett extrajobb.
– Är serviceinriktad och tålmodig.
– Tycker om att prata inför grupp.
– Tycker om att leda grupper med barn, unga och vuxna.
– Meriterande om du har tidigare erfarenhet av liknande uppdrag.

Vad är det för typ av anställning?

Du kommer att få en timanställning med timlön efter 2019 års avtal. Guidningarna sker oftast dagtid men ibland även på kvällar och helger. Du får veta ditt schema med ca två veckors framförhållning och du tackar ja eller nej till guidepass inför varje schemaläggning.

Intervjuer sker löpande så skicka in en kort presentation om dig själv och varför du vill jobba som guide och hur tillgänglig du kan vara under våren.

Ansök:

Skicka din ansökan till info@framtidensfastighetslabb.se.

Vid frågor kontakta koordinator Louise Rickardsson, 070-59 220 59.

Läs mer om Framtidens Fastighetslabb HÄR!

Dela
Skriv ut

Kontakta oss

 


Välkommen att kontakta oss. Här hittar du alla kontaktuppgifter du behöver.

Postadress
Förvaltnings AB Framtiden
Sven Hultins Plats 2
412 58 Göteborg
Besök: Johanneberg Science Park

 

Växel:
031-773 75 50
Fax:
031-773 75 64
Epost Framtiden: framtiden(a)framtiden.se
Växel:

031-773 75 50

Kontakta våra dotterbolag

Bostadsbolaget Egnahemsbolaget Familjebostäder  Framtiden Byggutveckling
Poseidon Störningsjouren Gårdstensbostäder

Medarbetare i Förvaltnings AB Framtiden

Ann Grensner Blomqvist
Ekonomiassistent
031-773 75 58
e-post
Terje Johansson
VD/Koncernchef
031-719 31 60
e-post
Martin Blixt
biträdande VD
031-773 83 42
e-post



Magnus Holmberg
Redovisningschef
031-773 75 56
e-post
Marita Åblad
Finans
031-773 75 59
e-post
Mohamed Hama Ali
Bolagsjurist
031-773 75 54
e-post



Lars Just
Ekonomichef
031-773 75 57
e-post
Lena Hagenfeldt
VD-assistent
031-719 31 50
e-post
Ann Törnblom
Kommunikationschef
0725-001535
e-post



 Bo Strandberg
Processledare Social hållbarhet
0706-40 93 83
e-post
Jessica Wejemark
Säkerhetschefe-post
Linda Björk
HR-chef
031-773 75 66
e-post



Sükran Dogan
Planeringsledare
031-773 75 53
e-post
Anna Staxäng
Kvalitets- och Hållbarhetschef
031-773 75 52
e-post
Gudrun Nilsson
IT-strateg
031-719 31 55
e-post



Ulf Östermark
Utvecklingschef Ekologisk hållbarhet
031-773 83 41
e-post
Lars Magnusson
Business Controller
031-719 31 53
e-post
Eva Källén-Vall
Dataskyddskoordinator
031-719 31 56
e-post