Vi bygger det hållbara samhället för framtiden

Som en av Sveriges största fastighetskoncerner arbetar vi varje dag med att utveckla boendet i Göteborg. Vi vill skapa hållbara, trygga miljöer där människor trivs och vill leva.

Framtidenkoncernen är en fastighetskoncern som ägs av Göteborgs Stadshus AB som ingår i Göteborgs Stad och omfattar bostäder, fastighetsförvaltning, produktion av nya bostäder och störningsservice. Vi tillför, erbjuder och utvecklar bostäder åt olika typer av bostadskonsumenter, ger de boende inflytande över sin bostad och dess närmaste omgivning samt möjlighet att utveckla sin egen välfärd. I Framtidenkoncernen ingår Framtiden Byggutveckling, Poseidon, Bostadsbolaget, Familjebostäder, Gårdstensbostäder, Egnahemsbolaget  och Störningsjouren. Vi har cirka 72.000 lägenheter i Göteborg. Det innebär att var fjärde göteborgare bor hos oss. Vår ambition är att successivt nå en produktion om 1 400 färdigställda bostäder per år. Samtidigt arbetar vi för att öka integrationen och välfärden i våra bostadsområden och att minska påverkan på miljön.

Läs mer

Stäng

Vi bygger framtidens Göteborg

”Vi bygger det hållbara samhället för framtiden”. Så lyder vår vision. Framtidenkoncernen finns till för göteborgarna. Våra hyresgäster ska trivas, ha en meningsfull tillvaro och leva i goda livsmiljöer.

”Vi bygger det hållbara samhället för framtiden”. Så lyder vår vision. Framtidenkoncernen finns till för göteborgarna. Våra hyresgäster ska trivas, ha en meningsfull tillvaro och leva i goda livsmiljöer. Våra medarbetare gör ett fantastiskt jobb varje dag och det skapar förutsättningar för ett hållbart Göteborg idag och i framtiden. Varje ord i vår vision definieras: Vi – alla medarbetare, Göteborgs Stad, hyresgäster, akademin och partners. Bygger – nytt, förädlar och förvaltar bostäder, lokaler, torg och parkeringar. Hållbara samhället – socialt, ekologiskt och ekonomiskt. För – göteborgarna, regionen, potentiella hyresgäster och kunder. Framtiden – utveckling för ett attraktivare Göteborg.

Läs mer

Stäng

Vi bidrar till ökad välfärd

Vi finns för att utveckla och stärka Göteborg som bostadsort och regioncentrum. Vi skapar affärsmässig samhällsnytta, utvecklar bostäder och bidrar till trygghet och trivsel. Vi bidrar till ökad välfärd.

Vi finns för att utveckla och stärka Göteborg som bostadsort och regioncentrum. Vi skapar affärsmässig samhällsnytta, utvecklar bostäder och bidrar till trygghet och trivsel. Vi bidrar till ökad välfärd.

Vår affärsidé
Framtidenkoncernen skapar affärsmässig samhällsnytta och är en strategisk aktör i syfte att stärka Göteborg som bostadsort och regioncentrum.

Framtidenkoncernen ska tillföra, erbjuda och utveckla bostäder åt olika typer av bostadskonsumenter.

Framtidenkoncernen ska bidra till trygghet, trivsel och service och ge de boende inflytande över sin bostad och dess närmaste omgivning samt möjlighet att utveckla sin egen välfärd.

Läs mer

Stäng

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vill du prenumerera på vårt koncerngemensamma digitala nyhetsbrev?

Vill du prenumerera på vårt koncerngemensamma digitala nyhetsbrev? Här får du information om mycket av det som händer i Sveriges största allmännytta.

Klicka här för att anmäla dig!

Läs mer

Stäng

Dotterbolag & organisation

VÅRA DOTTERBOLAG

I Framtidenkoncernen ingår Framtiden Byggutveckling, Poseidon, Bostadsbolaget, Familjebostäder, Gårdstensbostäder, Egnahemsbolaget och Störningsjouren. Framtidenkoncernen är en del av Göteborgs Stad. Det finns mycket erfarenhet och kunskap hos våra dotterbolag och tillsammans utvecklar och bygger vi Göteborg.

STYRELSE SAMT DAGORDNING OCH PROTOKOLL

Här hittar ni dagordning och protokoll.
 .  .
..
Ordinarie ledamöter Framtiden:
Kjell Björkqvist (L) ordf.
Stefan Svensson (M) 1:e v ordf.
Roger Höög(V) 2:e v ordf.
Amalia Rud Pedersén (S)
Jan Jörnmark (D)
Martin Nilsson (MP)
Bernt Sabel (S)
Erik Woxlin (KD)
Johannes Hulter (S)
Suppleanter:
Susanne Wirdemo (M)
Tamara Nesic (S)
Johan Svensson (V)
Tove Krabo (D)
Daniel Augustsson (C)
Gunnar Ekeroth (MP)
 
Ordinarie arbetstagarrepresentanter:
Ulla Berg (PTK)
Per Olsson (PTK)
Simon Kappelmark (LO)
Jan-Olov Isacsson (LO)..
Arbetstagarsuppleanter:
Viveca Bertelsen (PTK)
Niclas Blomnell (LO)
Lekmannarevisorer:
Bengt Bivall (V)
Lars-Ola Dahlqvist (S)

..
Lekmannarevisorssuppleanter:
Gun Cederborg (V)
Birgitta Adler (S)

..
Auktoriserad revisor:
Karin Olsson
Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB
   
Framtiden Byggutveckling
Ordinarie ledamöter:
Terje Johansson
Michael Pirosanto
Camilla Hallquist
Mikael Dolietis
Lekmannarevisorer:
Lars-Ola Dahlqvist (S)
Lars Bergsten (M)
Auktoriserad revisor:
Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB

KONCERNLEDNING

VD och koncernchef Förvaltnings AB Framtiden
Terje Johansson 
VD Framtiden Byggutveckling
Martin Blixt
VD Poseidon
Lena Molund Tunborn
VD Bostadsbolaget
Kicki Björklund
VD Familjebostäder
Per-Henrik Hartman
VD Egnahemsbolaget
Mikael Dolietis
VD Gårdstensbostäder
Michael Pirosanto
VD Störningsjouren
Sofia Gärdsfors
 

 

Finansiell information

Stäng

Stäng

Stäng

Policydokument

Våra policydokument

Förutom ägardokumentet utgör policydokument viktiga styrinstrument för verksamheten. Vi har koncerngemensamma policydokument beslutade av koncernstyrelsen och stadenövergripande policydokument som har beslutats av Kommunfullmäktige.

Policydokument antagna av koncernstyrelsen

 

Policydokument antagna av kommunfullmäktige och koncernstyrelsen

Policydokument som är antagna av kommunfullmäktige finns att läsa på goteborg.se

Press

Vi svarar gärna på frågor som rör vår verksamhet. Har du frågor om Framtidenkoncernen, kontakta i första hand våra kommunikationsansvariga. I nyhetsflödet ”Senaste nytt” till höger på sidan publiceras nyheter och pressmeddelanden från koncernen.


 Presskontakt

Katrin Amgarth, tf pressansvarig, 031-731 67 79, katrin.amgarth@familjebostader.se    

 


Vår logotyp Här finns logotyp för nedladdning i formaten: EPS, JPG, PNG och TIF samt vår grafiska manual. Framtiden-logotyper (ZIP-fil) Grafisk manual (PDF) Nyheter och pressmeddelanden publiceras också på MyNewsdesk

 

Följ Framtidenkoncernen

Lediga jobb

Framtiden söker fler engagerade medarbetare

I vår koncern arbetar 1000 medarbetare i olika roller som till exempel fastighetsvärdar, förvaltare, miljövärdar, projektledare men också i stödfunktioner inom ekonomi, it och kundservice.

Vår gemensamma kultur i koncernen präglas av ett starkt kundfokus, affärsmässighet och stolthet över det uppdrag vi har. Vi arbetar kontinuerligt för att utvecklas och förbättras tillsammans.

Framtidenkoncernen arbetar mycket med att vara en säker, trygg och inkluderande arbetsplats där människors olikheter tas tillvara, där medarbetare känner en hög grad av tillhörighet och där alla kan vara sig själva. Våra mätningar visar glädjande nog att medarbetarna upplever sig inkluderade, säkra och trygga i sina arbeten.

Våra medarbetarundersökningar som görs i realtid visar att vi har engagerade medarbetare som upplever att de har meningsfulla jobb.

Vi behöver bli fler som kan vara med och göra skillnad. Här hittar du lediga tjänster inom koncernen. 

Aktuellt just nu

Medarbetare till Fastighetsjouren

>

Miljövärd till Familjebostäder

>

Uthyrningschef till Familjebostäder

>
Dela
Skriv ut
Ansök senast: 2020-02-02

Medarbetare till Fastighetsjouren

Arbetsbeskrivning
Flera av våra duktiga medarbetare har gått vidare till andra arbetsuppgifter och vi behöver fylla på med personer som tycker om att ge service och lösa akuta problem via telefon och som har ett tekniskt intresse eller erfarenhet av kundservice.

Som medarbetare på Fastighetsjouren kommer du tillsammans med dina kollegor via telefon ta emot felanmälningar från våra kunders hyresgäster under jourtid. Det innebär att vi arbetar årets alla dagar och med schemalagd arbetstid på kvällar och nätter under vardagar samt dygnet runt på helgerna.

De huvudsakliga arbetsuppgifterna innebär att:
– Besvara, bedöma och rapportera felanmälningar och larm från våra kunders hyresgäster.
– Ge hjälp till självhjälp, det vill säga kunna stödja hyresgästen att själv åtgärda lättare problem, styra icke akuta ärenden till ordinarie arbetstid samt om nödvändigt kontakta entreprenör för akut åtgärd.
– Rapportera och dokumentera information i våra datorsystem.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har erfarenhet från teknisk kundtjänst, från fastighetsbranschen eller liknande.

Du är serviceinriktad och pedagogisk, tycker om att hjälpa kunder och har en god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift. Har du ytterligare språkkunskaper utöver svenska så är det en bra merit.

Det krävs datavana krävs då du jobbar i flera olika digitala system.

Ibland kan tempot bli högt så du måste kunna hantera flera pågående ärenden samtidigt.

Du är en bra lyssnare och kan ställa frågor till de som ringer för att ta reda på information om ärendet för att kunna ta beslut om rätt åtgärd.

Arbetsuppgifterna kräver ordning och reda så du behöver vara noggrann och strukturerad i arbetet.

Övrig information
I denna rekryteringen söker vi 1 person till heltidsarbete (100%) och 3 personer till deltidsarbete (ca 10 – 20% av heltid). Genomsnittlig arbetstid vid heltid är 32 timmar/vecka.

Oavsett tjänstgöringsgrad är alla tjänster tillsvidareanställningar och all personal omfattas av kollektivavtal.

Enligt kollektivavtal tillämpas 6 månaders provanställning.

Störningsjouren arbetar med kompetensbaserad rekrytering vars syfte är att se till varje persons kompetens och därmed främja mångfald och motverka diskriminering.

Inför beslut om anställning så kommer bakgrundskontroll göras på slutkandidaterna.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser och annonsplatser.

Ansökan
Sista ansökningsdatum: 2020-02-02
Referensnummer: A927297

Anställningsvillkor
Omfattning: Deltid
Antal tjänster: 3
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Tillträde 2020-03-02 eller enligt överenskommelse.

Kontaktpersoner
Tomas Wannerud, Chef Fastighetsjouren, 031-773 83 86, tomas.wannerud@storningsjouren.goteborg.se

Fackliga företrädare
Ulrika Tukia-Micu, medarbetare Fastighetsjouren, ulrika.tukia-micu@storningsjouren.goteborg.se

 

Om Störningsjouren i Göteborg AB
Störningsjouren står för Trygghet!

På Störningsjouren är vi idag drygt 55 medarbetare och har vårt kontor i fina lokaler centralt i Focus-huset. Vi erbjuder tjänster som skapar trygghet och säkerhet i våra kunders bostadsmiljöer. Störningsjourens verksamhet pågår dygnet runt, året runt, vardag och helgdag med att hjälpa de boende att hantera situationer som påverkar deras trygghet och säkerhet. Vi arbetar med akuta störningar kvälls-och nattetid, vi utför utrednings- och vräkningsförebyggande arbete på dagtid, vi utreder vid misstanke om oriktiga hyresförhållanden samt erbjuder fastighetsjour för hjälp vid akuta händelser. Störningsjouren har ett nära samarbete med socialtjänst, vårdinstanser och annat samhällsstöd.

Våra kunder är de kommunala bostadsbolagen inom koncernen, flera av de största privata hyresvärdarna och vissa bostadsrättsföreningar i Göteborg.

Störningsjouren i Göteborg AB ingår som ett av sju dotterbolag i Framtidenkoncernen som är en av landets största fastighetsägare. Framtidenkoncernen ägs av Göteborgs Stadshus AB som ingår i Göteborgs Stad.

Dela
Skriv ut
Dela
Skriv ut
Ansök senast: 2020-02-02

Miljövärd till Familjebostäder

Arbetsuppgifter
Vill du arbeta som miljövärd i ett växande och utvecklande bostadsområde? Till vårt härliga gäng vid Selma Lagerlöfs Torg söker vi en miljövärd. Vi söker någon som brinner för trädgård och utemiljö och som med stolthet, engagemang och gröna fingrar kan utveckla och ta hand om våra gårdar.

Utemiljön i våra bostadsområden är något som vi på Familjebostäder värderar högt. Det är vårt skyltfönster utåt och ger trivsel och trygghet åt våra hyresgäster. Därför är det viktigt att utemiljön fortsätter att upplevas som fin, städad, trygg och levande. Som miljövärd har du en stor roll i det skyltfönstret – med ditt sociala engagemang och ditt lugn bygger du goda relationer med våra hyresgäster och är Familjebostäders förlängda arm och ansikte utåt.
I din roll som miljövärd kommer du jobba med trädgårdsskötsel som planteringar, ogräsrensning och gräsklippning. Du kommer även jobba med kompostering och källsortering samt ansvara för att hålla rent och snyggt i våra områden. Med din kreativitet är du med och styr hur våra utemiljöer ser ut och utvecklas. I rollen ingår även att sköta viss administration, i form av ärendehantering, beställningar och fakturor. På vintern, när Göteborg bjuder på is och snö, är det i första hand miljövärdarna som står för snöröjning och halkbekämpning.

Kvalifikationer
Har du ett stort trädgårdsintresse och är en fena på växter och träd? Är du dessutom praktisk lagd och kan jobba med reparationer, lekplatssäkerhet och annan utemiljöskötsel? Då är du perfekt för jobbet. Vi tror att du är en handlingskraftig lagspelare som också kan jobba självständigt med dina avsatta ansvarsområden.

Troligtvis har du en trädgårdsutbildning. Det är till stor fördel om du har några års praktisk erfarenhet av yrket, men det är inget krav.
Vi värdesätter personer med hjärtat på rätt plats. Du behöver tycka om att arbeta med människor och ha ett genuint serviceintresse. Du låter också flexibiliteten vara ledande när du lyssnar till våra hyresgästers olika frågor, önskemål eller problem i sitt boende. Det är viktigt för oss att du kan lyssna in och hantera människor på rätt sätt, för under våra tak är alla olika människor välkomna.

Eftersom du kommer använda maskiner och fordon som hjälper dig i ditt arbete är det ett krav att du har körkort.

Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid

Ansökan
Ansök senast: 2020-02-02
Referensnummer: A926966

Kontaktperson
Magnus Möller, Områdeschef, magnus.moller@familjebostader.se

Övrigt
I den här tjänsten tillhör du distrikt Norra Göteborg och kommer vara placerad vid vår arbetsgrupp på Akkas gata vid Selma Lagerlöfs Torg. I området har Familjebostäder idag ca 800 lägenheter på Gåsagången och Lisa Sass gata. Området står inför en stor omvandling med mycket nyproduktion, där även Familjebostäder kommer att bygga ett antal nya hus. Som en del i gänget får du möjlighet att både vara med och ta hand om våra befintliga hus och hyresgäster, men även vara en del i uppbyggnaden av något nytt.

På Familjebostäder är stämningen trivsam och ambitionen hög. Vi erbjuder ett utmanande och ansvarsfullt arbete i ett expansivt företag som tillhör Sveriges största bostadskoncern. Hos oss får du en möjlighet att utveckla Göteborg tillsammans med prestigelösa och hjälpsamma kollegor. Som en del av staden tar vi ett samhällsansvar och arbetar aktivt för att Göteborg ska bli en jämlik och hållbar stad. Så vill du jobba med något som är viktigt på riktigt? Sök då tjänsten som uthyrningschef hos oss!
Vad vi menar med att vi arbetar för något som är viktigt på riktigt? Kolla filmen på vår hemsida under jobba hos oss så förstår du vad vi menar!

Vi ser fram emot att ha med dig i vårt team, välkommen med din ansökan!

 

Om arbetsplatsen
På Familjebostäder tar vi inte bara hand om våra drygt 18 700 bostäder. Vi arbetar även för att våra hyresgäster ska trivas och känna sig trygga i sitt boende. Med ljus framtidstro är vår organisation öppen för utveckling. Vi söker därför engagerade medarbetare som tycker om vårt uppdrag som allmännyttigt bostadsbolag, och vår målbild; Vi skapar trivsamma livsmiljöer. Tillsammans med allt fler göteborgare.

Familjebostäder är en del av Framtidenkoncernen som ingår i Göteborgs Stad – Sveriges största allmännytta! Läs mer på www.familjebostader.se

Dela
Skriv ut
Dela
Skriv ut
Ansök senast: 2020-02-02

Uthyrningschef till Familjebostäder

Arbetsuppgifter
Vill du vara med att leda uppbyggnaden av en central uthyrningsfunktion på Familjebostäder?

Vår uthyrning är idag decentraliserad och en del av arbetsuppgifterna flyttas successivt över till en gemensam bostadsförmedling inom Göteborgs Stad (Boplats). I samband med denna förändring vill vi centralisera vår uthyrningsfunktion.

Målet med vår uthyrning är att vara så effektiv och digital som möjligt, erbjuda god service till sökande och minimera vakanser. Naturligtvis ska vi ha en enhetlig hantering och följa den policy och det regelverk som finns.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att
– Upprätta en ny centraliserad uthyrningsfunktion
– Ansvara för uthyrningsfunktionens verksamhet med personal-, budget- och resultatansvar
– Vara en inspirerande och motiverande lagledare för ditt team som består av 6-7 medarbetare
– Jobba med omvärldsbevakning, kundbehov och vidareutveckling av processer
– Driva utrednings- och utvecklingsarbete tillsammans med Boplats, Fastighetskontoret och systerbolagen inom vår koncern
– Uppföljning av koncernens uthyrningspolicy

Tjänsten är placerad på vårt kontor på Södra vägen i Göteborg.

Kvalifikationer
Du har en högskoleutbildning inom till exempel samhällskunskap, ekonomi, juridik eller socialt arbete. Du har minst ett par års erfarenhet av att leda andra. God kunskap inom hyresjuridik och uthyrningsfrågor samt erfarenhet av att arbeta strategiskt med utvecklings- och förbättringsarbete är meriterande.

Du är tydlig, stabil och trygg som ledare, är van att arbetsleda medarbetare i vardagen och det operativa arbetet och har ett starkt fokus på hyresgäster/kunder och service. Du har också ett strategiskt fokus och är duktig på att samarbeta med andra både inom och utanför bolaget.

Familjebostäders fyra värdeord är positiv, engagerad, pålitlig och samspelt och det ska karaktärisera även dig och ditt arbetssätt.

Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid

Ansökan
Ansök senast: 2020-02-02
Referensnummer: A926837

Kontaktperson
Alan Schürer, Chef Förvaltningsutveckling, 031-7316709

Övrigt
Den centrala uthyrningsfunktionen kommer att ingå som en enhet på avdelningen Förvaltningsutveckling. Förvaltningsutveckling erbjuder både strategiskt och operativt stöd till Familjebostäders förvaltningsdistrikt, men även till mera företagsövergripande och koncerngemensamma processer. Avdelningens uppdrag är att tydliggöra, stärka och utveckla bolagets förvaltning och arbete med hyresgäster. Förvaltningsutveckling består av ett 20-tal medarbetare, inklusive en kundservice på ca 10 personer.

På Familjebostäder är stämningen trivsam och ambitionen hög. Vi erbjuder ett utmanande och ansvarsfullt arbete i ett expansivt företag som tillhör Sveriges största bostadskoncern. Hos oss får du en möjlighet att utveckla Göteborg tillsammans med prestigelösa och hjälpsamma kollegor. Som en del av staden tar vi ett samhällsansvar och arbetar aktivt för att Göteborg ska bli en jämlik och hållbar stad. Så vill du jobba med något som är viktigt på riktigt? Sök då tjänsten som uthyrningschef hos oss!

Vad vi menar med att vi arbetar för något som är viktigt på riktigt? Kolla filmen på vår hemsida under jobba hos oss så förstår du vad vi menar!

Vi ser fram emot att ha med dig i vårt team, välkommen med din ansökan!

 

Om arbetsplatsen
På Familjebostäder tar vi inte bara hand om våra drygt 18 700 bostäder. Vi arbetar även för att våra hyresgäster ska trivas och känna sig trygga i sitt boende. Med ljus framtidstro är vår organisation öppen för utveckling. Vi söker därför engagerade medarbetare som tycker om vårt uppdrag som allmännyttigt bostadsbolag, och vår målbild; Vi skapar trivsamma livsmiljöer. Tillsammans med allt fler göteborgare.

Familjebostäder är en del av Framtidenkoncernen som ingår i Göteborgs Stad – Sveriges största allmännytta! Läs mer på www.familjebostader.se

Dela
Skriv ut

 

Kontakta oss

 


Välkommen att kontakta oss. Här hittar du alla kontaktuppgifter du behöver.

Postadress
Förvaltnings AB Framtiden
Sven Hultins Plats 2
412 58 Göteborg
Besök: Johanneberg Science Park

 

Växel:
031-773 75 50
Fax:
031-773 75 64
Epost Framtiden: framtiden(a)framtiden.se
Växel:

031-773 75 50

Kontakta våra dotterbolag

Bostadsbolaget Egnahemsbolaget Familjebostäder  Framtiden Byggutveckling
Poseidon Störningsjouren Gårdstensbostäder

Medarbetare i Förvaltnings AB Framtiden

Ann Grensner Blomqvist
Ekonomiassistent
031-773 75 58
e-post
Terje Johansson
VD/Koncernchef
031-719 31 60
e-post
Anna Collby
Affärsutvecklare
031-719 31 46
e-post



Magnus Holmberg
Redovisningschef
031-773 75 56
e-post
Marita Åblad
Finans
031-773 75 59
e-post
Mohamed Hama Ali
Bolagsjurist
031-773 75 54
e-post



Lars Just
Ekonomichef
031-773 75 57
e-post
Lena Hagenfeldt
VD-assistent
031-719 31 50
e-post
Ann Törnblom
Kommunikationschef
0725-001535
e-post



Anna-Karin Trixe
Stabchef
031 773 75 51
e-post
Jessica Wejemark
Säkerhetschef
e-post
Linda Björk
HR-chef
031-773 75 66
e-post



Sükran Dogan
Planeringsledare
031-773 75 53
e-post
Anna Staxäng
Kvalitets- och Hållbarhetschef
031-773 75 52
e-post
Gudrun Nilsson
IT-strateg
031-719 31 55
e-post



Ulf Östermark
Utvecklingschef Ekologisk hållbarhet
031-773 83 41
e-post
Lars Magnusson
Business Controller
031-719 31 53
e-post
Eva Källén-Vall
Dataskyddskoordinator
031-719 31 56
e-post



Eva Paulson
Hyresmarknadsansvarig
031-77375 67
e-post
Minna Signori
Jurist
031-773 75 55
e-post