Dela
Ansök senast: 2023-01-03

Hyresekonom

Arbetsbeskrivning
Till vårt huvudkontor på Storgatan i Göteborg söker vi nu ytterligare en hyresekonom med stort intresse för systemadministration.
I rollen som hyresekonom är du ett stöd för verksamheten i hyresfrågor. Du kommer att ingå i ett team bestående av fyra hyresekonomer och tillsammans ansvarar ni för avstämning av hyres- och kundreskontra för koncernens samtliga fyra bolag. Du rapporterar till debiteringschef.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
• Stötta organisationen i hyresdebiteringsfrågor
• Administration och underhåll av vårt fastighetssystem Fast2
• Utveckling och tester inför versionsuppgradering i Fast2
• Hyresinbetalningar, beställning och bevakning av hyreskörningar
• Autogirohantering
• Genomföra årliga- och löpande hyresändringar efter renoveringar
• Hantering och debitering av individuell mätning el-, varm- och kallvatten (IMD)
• Bokföring
• Moms- och indexhantering
• Avstämning vid månadsbokslut
• Delaktig i bolagets och Framtidskoncernens årliga bokslutsarbete
• Hantering av InExchange

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Minst treårig högskoleutbildning inom ekonomi, offentlig förvaltning eller motsvarande med inriktning mot redovisning/juridik
• Flera års erfarenhet av liknade tjänst där du självständigt administrerat hyresavtalsförändringar och hyreshöjningar
• Mycket goda systemkunskaper och ett intresse för att utveckla och administrera fastighetssystem
Det är meriterande om du har erfarenhet från offentligt styrd organisation. Mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift är ett krav. Vi ser gärna att du har goda kunskaper i moms och har hanterat IMD. Det är även meriterande om du har erfarenhet från Fast2, Agresso, Excel och Access.
Som person beskrivs du som självgående, lösningsfokuserad och proaktiv. Du har lätt för att kommunicera, samarbeta och skapa goda relationer med dina kollegor både på ekonomiavdelningen och i övriga bolaget samt i koncernen. Du skapar struktur i ditt arbete och har en god analytisk förmåga. Du har ett intresse av att ständigt utvecklas och hålla dig uppdaterad på de senaste nyheterna inom redovisning- och hyresjuridik.

Ansökningsinformation
Sista ansökningsdatum: 2023-01-03
Referensnummer: C118202

Anställningsvillkor
Omfattning: Heltid
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Tillträde: Enligt överenskommelse

Kontaktpersoner
Sara Carling Östberg, 031-731 50 08, Sara.Carling@bostadsbolaget.se

Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför kontakt med säljare av rekryteringstjänster.

Bostadsbolaget har närmare 25 000 hyresrätter fördelade över Göteborgs alla stadsdelar. Det gör oss till en av Göteborgs största hyresvärdar och en viktig del av samhälls- och stadsutvecklingen.
Tillsammans är vi runt 370 personer som jobbar på Bostadsbolaget. De flesta jobbar ute i våra bostadsområden närmast våra hyresgäster, medan andra jobbar som stödfunktioner på huvudkontoret. Hos oss finns fler än 20 olika yrken representerade, men oavsett yrkesroll arbetar vi alla mot samma mål – att skapa goda och trygga boendemiljöer tillsammans med våra hyresgäster och andra samarbetspartners.
Vår verksamhet präglas av hållbarhet, socialt ansvarstagande och ett stort kundfokus. Vi arbetar aktivt med våra värderingar och vill att våra medarbetare ska tycka det är roligt att gå till jobbet. Vi tror också att det går alldeles utmärkt att förena arbetsliv och privatliv. Vi arbetar med realtidsmätningar för att säkerställa en god arbetsmiljö på samtliga arbetsplatser. Våra medarbetare omfattas av både kollektiv- och tjänstemannaavtal.
Bostadsbolaget är en del av Framtidenkoncernen som ingår i Göteborgs Stad. Det innebär att vi arbetar för en hållbar stad, öppen för världen.