Dela
Ansök senast: 2023-05-31

Redovisningsekonom till Familjebostäder i Göteborg

Arbetsbeskrivning
Vi förstärker nu med ytterligare en redovisningsekonom till vår ekonomiavdelning. Ekonomiavdelningen är en central stödfunktion för hela bolaget och idag jobbar tolv ekonomer på avdelningen med att hantera bolagets ekonomiuppdrag och bidra till en effektiv styrning av våra resurser. Avdelningen består av redovisning, controllerverksamhet och hyresadministration. I teamen finns mycket kunskap och erfarenhet, vi lär av varandra och strävar efter att utveckla våra arbetssätt.

Som redovisningsekonom hos oss arbetar du brett med en rad olika arbetsuppgifter inom löpande redovisning och bokslut så som avstämningar och analyser av resultat- och balanskonton, hantering av anläggningsregister och avskrivningar, ekonomisk rapportering och olika utredningar. Tillsammans med våra controllers arbetar du även med månads- och delårsbokslut för våra förvaltningsdistrikt. Du bidrar till att redovisningsregler efterlevs och identifierar behov av förändringar och stöd.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom ekonomi, eller annan ekonomisk utbildning och kvalificerad yrkeserfarenhet som kan bedömas likvärdig, samt flerårig dokumenterad erfarenhet från redovisning. Du har erfarenhet av att upprätta månads-, delårsbokslut och årsbokslut och har goda kunskaper i skatte- och momsfrågor. Du har även erfarenhet av redovisning av löner, skatter och sociala avgifter. Vi ser gärna också att du har erfarenhet från fastighetsbolag. Har du även erfarenhet av komponentavskrivning och anläggningsregister är detta meriterande.

Inom ekonomi är det viktigt att det blir rätt så du behöver vara en noggrann person med ett strukturerat arbetssätt som också innebär förmåga att genomföra egenkontroll av utfört arbete. För att teamet ska fungera behöver du både ha lätt för att samarbeta och självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter och uppdrag i processen. Vi förväntar oss även att du är en duktig pedagog som kan förklara och inspirera andra avdelningar att prioritera kostnadskontroll.

Vi strävar efter att utveckla och effektivisera våra processer och system samt att ta tillvara på digitaliseringens möjligheter. Vi har under det senaste året infört ett nytt faktura- och ekonomisystem varför vi tillsammans i arbetsgruppen kommer ha fokus på att fortsätta utveckla arbetet inom redovisning. Därför behöver du se positivt på att ta dig an olika arbetsuppgifter och driva utvecklingsfrågor.

De system vi använder är ekonomisystemet Agresso, Visma Proceedo för leverantörsfakturor och för uppföljningen använder vi Hypergene. Om du har någon erfarenhet av dessa är det självklart värdefullt.

Ansökningsinformation
Sista ansökningsdatum: 2023-05-31
Referensnummer: C140193

Anställningsvillkor
Omfattning: Heltid
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Tillträde: Enligt överenskommelse

Kontaktpersoner
Thorbjörn Hammerth, VD, 0705-399420, thorbjorn.hammerth@familjebostader.se

Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför kontakt med säljare av rekryteringstjänster.

På Familjebostäder tar vi inte bara omsorgsfullt hand om våra drygt 19 000 bostäder. Vi erbjuder även ett bekvämt och bekymmersfritt boende med hög grad av service. Dessutom bidrar vårt arbete och olika satsningar till Göteborgs Stads utveckling. Vi söker därför dig som tycker om vårt uppdrag och vår vision; Vi skapar morgondagens boende – tryggt, trivsamt och klimatvänligt, tillsammans med göteborgarna.
Familjebostäder är en del av Framtidenkoncernen som ägs av Göteborgs Stad. Läs mer på www.familjebostader.se