Nu börjar allvaret för de sju hyresgäster i Bergsjön som anställts genom en unik upphandling med social hänsyn. Familjebostäder hälsade på under första jobbdagen för att gratulera de nya medarbetarna.
Said Farah ler brett. Han är en av de sju hyresgäster som anställts som ett resultat av upphandlingen av ett nytt städbolag i Bergsjön. Said har tidigare jobbat som montör på Volvo och praktiserat på flera städbolag, men har nu varit arbetslös i nästan två år.
– Jag har inte mått bra av att sitta hemma. Det har varit en jobbig tid. Så jag blev jätteglad när de ringde och sa att jag fått det här jobbet. Min familj också. Nästa dag berättade mina barn för alla sina vänner i skolan, säger han med ett allt bredare leende.
Delar av Bergsjöns befolkning står av olika skäl långt ifrån arbetsmarknaden. Många har sökt mängder med jobb – utan att någon gång kallas till intervju.
– Jag ställde mig frågan om vi inte skulle kunna ordna riktiga jobb till våra hyresgäster. Jag ville pröva hur långt vi kunde driva den sociala hänsynen vid tjänsteupphandling, säger Tobias Johansson, distriktschef i Nordost.
Därför krävde Familjebostäder att sju av tio städare skulle rekryteras bland de egna hyresgästerna. Städbolaget NCA vann upphandlingen. Nicklas Johansson, regionchef på NCA, berättar att han först blev förvånad när han såg vad Familjebostäder begärde.
– Det gick emot alla förfrågningsunderlag vi fått tidigare. Det här arbetssättet är ett oprövat kort och det är spännande även för mig, men hittills har allt fungerat väldigt bra!
NCA och Familjebostäder intervjuade alla 140 sökande. Fokus låg på att hitta motiverade medarbetare. Några av dem som nu anställts har erfarenhet av lokalvård, för andra är jobbet helt nytt. Chi Teuong berättar att hon precis blivit arbetslös när annonsen från Familjebostäder plötsligt landade i brevlådan.
– Ofta när jag skickat in jobbansökningar tidigare har jag inte ens fått svar. Här fick alla komma på intervju. Det tyckte jag var jättebra. Man borde alltid få chansen att presentera sig för arbetsgivaren.
Under november står utbildning och praktik på schemat. Den 2 december börjar hyresgästerna arbeta i Familjebostäders trapphus. Det ser Chi Teuong fram emot:
– Jag har bott här i tio år och trivs väldigt bra, men jag blir irriterad på andra som inte håller rent. Man borde vara rädd om sitt eget bostadsområde. Nu får jag en möjlighet att göra skillnad och förbättra saker, det känns jättebra!