Framtiden

Tillbaka

Bostadsbolagets hyresgäster minskar sin vattenanvändning

Under januari 2023 minskade Bostadsbolagets hyresgäster sin vattenanvändning med 6,6% jämfört med samma period 2022. Detta bara fem veckor in i vattensparkampanjen Waterhack, som ska öka hyresgästernas medvetenhet kring hållbar vattenanvändning.

– Det är otroligt positiva siffror där vi ser resultatet av tydlig och engagerande hyresgästkommunikation kombinerat med ett långsiktigt arbete med vattenoptimerande åtgärder i våra fastigheter. Nu hoppas vi det håller i sig och att vi får en långsiktig förändring, säger Oskar Scheiene, energi- och miljöchef på Bostadsbolaget.

140 liter, varje dag, året om. Så mycket dricksvatten förbrukar svenskarna i snitt per person. Uppvärmning, rening och distribution av vatten kräver energi och står för en betydande del av vår el- och energianvändning. 2022 präglades av en ansträngd situation på energimarknaden och det har funnits en överhängande risk för energibrist. Bostadsbolaget har gjort en rad åtgärder för att reducera användningen, där vattensparkampanjen är ett initiativ.

– Waterhack lanserades i slutet av december och syftar till att även motivera hyresgästerna att minska deras vattenanvändning. På så vis är vi alla med och driver på en mer hållbar utveckling. En trevlig bonus är att de pengar vi sparar i stället kan satsas på att utveckla våra fastigheter och utemiljö vilket kommer hyresgästerna till godo, säger Oskar.

Nya målgrupper via TikTok

Närmare 25 000 hushåll har fått ett utskick i brevlådan med information och tips för en minskad vattenanvändning. Hyresgästerna informeras även genom nyhetsbrev och sociala medier och uppmanas bland annat att själva dela sina Waterhacks, det vill säga smarta vattenspartips. För första gången testar Bostadsbolaget också att samarbeta med kreatörer på TikTok för att nå en ny och yngre målgrupp.

– Vi behövde testa nya grepp för att nå en bredare målgrupp och fler unga människor. De har ofta en grundförståelse för hållbarhet och kan påverka familj och vänner och vi vet att de finns på TikTok. Redan nu kan vi se att inläggen har fått bra spridning och skapat engagemang, berättar Oskar.

Om Waterhack

  • Bostadsbolagets kampanj #Waterhack pågår till och med den 31 mars 2023.
  • Förutom en informativ del så består kampanjen av ett tävlingsmoment där hyresgästerna själva kan engagera sig genom att dela sitt bästa vattenspartips.
  • Målet är att spara fem procent vatten under kampanjperioden och öka hyresgästernas medvetenhet kring hållbar vattenanvändning.
  • När siffrorna för januari sammanfattas har Bostadsbolaget redan uppnått en minskning på 6,6% jämfört med januari 2022. Det är 16 500 kubikmeter vatten vilket ungefär motsvarar en två minuter kortare dusch varje dag – i varje lägenhet. Rent ekonomiskt kan det översättas till en besparing på cirka 440 000 kronor eller över fem miljoner kronor på ett år.
  • Kampanjsida: #waterhack – Det finns många sätt att spara vatten. (bostadsbolaget.se)

Kontakt:
Oscar Scheiene, energi- och miljöchef Bostadsbolaget, oskar.scheiene@bostadsbolaget.se, tel: 031-731 50 32